Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC3640467   El Català a les Aules: Educació Lingüística per a Docents i Alumnes
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   2/5/2024 - 31/5/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació pel desenvolupament infantil i familiar PRISMA
  
  
  
Tipus activitat   55PR El Català a les Aules: Educació Lingüística per a Docents i Alumnes
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   90
  
Descripció i   Metodologia:   L’escola és l’entorn principal d’aprenentatge de la llengua catalana, que actua com l’àrea educativa transversal per antonomàsia: és impossible no treballar-la implícitament en totes les assignatures. Aquest treball és especialment important en el cas del català, en tractar-se d’una llengua minoritzada que no es desenvolupa amb normalitat en el seu propi territori lingüístic (segons dades de l’InformeCAT 2021, només el 36,1% de la població de Catalunya és parlant habitual de català).

La literatura, la sintaxi o la història de la llengua formen part de l'àmbit exclusiu de l'assignatura de llengua catalana, però si volem assegurar la correcta transmissió i supervivència del català, és responsabilitat dels professionals de totes les especialitats mostrar un bon nivell de competència i una actitud responsable envers el català, ja que al cap i a la fi els educands tenim un paper d’autoritat, d’exemple i de model. Per tant, el primer pas per aconseguir una llengua sana és millorar-ne el nostre domini i el dels nostres alumnes.

Així, en aquest curs farem un repàs a l’evolució històrica del català per entendre com ha arribat a ser com és, explicarem alguns conceptes lingüístics fonamentals que cal que tots els parlants (i especialment els educadors de parlants) tinguin ben presents, reflexionarem sobre l'ús que fem del català des del punt de vista pedagògic, i compartirem estratègies per conscienciar lingüísticament els alumnes (tant de famílies immigrants com catalanes) i millorar el seu nivell de català.



METODOLOGIA

Les principals característiques metodològiques del curs són les següents:

• Es presenten els materials en els format següents:

- PDF (lectures, guies, annexos, etc.), per tal que cadascú se’ls pugui descarregar i els utilitzi de la forma que cregui més convenient.

- Audiovisual, per permetre un millor assoliment dels continguts.

• Es formen grups reduïts per tal de crear i mantenir un clima de grup que faciliti el seguiment del curs.

• Se segueix un mètode orientat a la contínua interacció, participació i construcció col·lectiva de coneixement, fet que permet que cadascú s’enriqueixi amb els coneixements, experiències i punts de vista dels seus companys.

• S’aconsella que els participants treballin segons la planificació establerta pel formador, atenent els terminis que s’exposen en iniciar el curs. No obstant això, la relació amb el formador és bàsicament asíncrona i el seguiment del curs i la realització de tasques és flexible, de manera que es respecten la llibertat horària i les necessitats individuals.


Tipus de difusió de l’activitat: butlletí electrònic mensual a usuaris del Campus Virtual i a escoles de Catalunya, blog Educat, xarxes socials.
  
Objectius   • Conèixer a grans trets l’evolució del català fins al dia d’avui.

• Tenir una visió global de l’estat de la llengua i de l’ús que cal fer-ne.

• Adoptar i transmetre actituds lingüístiques fonamentades en els drets lingüístics i en la consciència lingüística.

• Perfeccionar el propi domini del català per tal de poder oferir el millor model lingüístic possible als alumnes.

• Conèixer i transmetre als alumnes la importància de la memòria visual, el raonament i el dubte per utilitzar la llengua escrita amb competència.

• Conèixer i saber utilitzar les principals TIC per resoldre dubtes lingüístics.

• Aprendre estratègies per ensenyar llengua als alumnes alhora que es treballa cada assignatura.

• Saber orientar els alumnes per contagiar-los el gust per la lectura (sense la qual no hi pot haver domini de la llengua).

• Saber prioritzar què cal corregir (i com) per tal d’aconseguir un aprenentatge lingüístic efectiu.
  
Continguts   MÒDUL 1. Conèixer la llengua

1. Primer va ser el verb
2. Origen de la llengua catalana
3. Edat mitjana
4. La impremta
5. Edat moderna
6. Gramàtica
7. Normativa
8. L’estàndard i els dialectes
9. La llengua contemporània
10. La reforma gramatical del 2016
11. I ara, en quin punt estem?

MÒDUL 2. Dominar la llengua

1. Conceptes essencials
- Bilingüisme i diglòssia
- Català estàndard, català normatiu i català col·loquial
- Correcció, gramaticalitat i adequació
- Dialectalismes, castellanismes i barbarismes
- Idiolecte
2. Bons hàbits lingüístics
3. Eines per resoldre dubtes lingüístics
- DIEC
- DCVB
- GDLC
- Optimot
- Termcat
- ésAdir
- Correctors automàtics
4. Errors i correccions
- Què és un error greu?
- Nova gramàtica
- Què és escriure (i corregir) bé?
- Ultracorrecció

MÒDUL 3. Ensenyar la llengua

1. Competències bàsiques a ensenyar
- Ampliar l’ús del català
- Incentivar el consum en català i desmentir prejudicis
- Entrenar la consciència lingüística
- Normalitzar el dubte
- Ensenyar a cercar
- Ensenyar a llegir el diccionari
2. Estratègies a aplicar
- La ruta visual (i auditiva)
- L’humor en l’aprenentatge
- Adaptar els exàmens i treballs
- El germen per crear bons lectors
- Analitzem l’InformeCAT 2021: què està en mans dels docents?
- Respondre als interessos dels alumnes... i descobrir-n’hi de nous
- Llistat de faltes inadmissibles
- Lectures recomanades
3. Què i com corregir
  
Formador/a   Jordi Català / Carla Ferrerós
  
Avaluació   El pla d’avaluació de l’activitat inclou dos tipus d’avaluació:

1. Avaluació de l’acció formativa a partir d'una enquesta de satisfacció que contesten els participants en acabar el curs. Els resultats de l'enquesta s'envien cada mes al Departament d'Educació amb l'acta i l'informe final del curs elaborat per la formadora de l'activitat.

2. Avaluació del grau d’aprofitament de l’activitat per part dels participants a càrrec del formador.

2.1 Avaluació continuada. El formador va fent un seguiment diari de la participació en les activitats, generant debats i aclarint dubtes. Al final de cada mòdul de treball fa una devolució grupal de cada activitat.

MÒDUL 1. Conèixer la llengua
En les activitats d’aquest mòdul reflexionarem sobre la situació actual del català a Catalunya, abordarem les diferències entre la llengua real i la normativa, i profunditzarem en l’adequació lingüística a l’àmbit comunicatiu.

MÒDUL 2. Dominar la llengua
Les activitats d’aquest mòdul estan orientades a millorar la nostra capacitació lingüística: aprendrem dels nostres errors, perfeccionarem l’expressió escrita i l’ortografia, i reflexionarem sobre l’ús que fem del lèxic.

MÒDUL 3. Ensenyar la llengua
El tercer mòdul comprendrà dues setmanes, atès que la lectura és més extensa i les activitats més complexes. En les activitats compartirem estratègies que funcionen a l’aula, veurem com podem contribuir a l’aprenentatge i ús d’un català natural i desacomplexat entre els alumnes, i obrirem un variat catàleg de llibres amb el qual poder atreure tot tipus d’alumnes i fomentar la lectura fora de l’àmbit escolar.



2.2 Avaluació final

2.2.1 Qüestionaris d’avaluació

Al final de cada mòdul, els participants han de respondre a un qüestionari amb 10 preguntes relacionades amb els continguts treballats. Es tracta d’una avaluació sumativa predefinida per la mateixa plataforma.

2.2.2 Valoració final privada

En finalitzar el curs, cada participant envia al formador una valoració en què respon a unes qüestions sobre el que ha après i sobre l’aplicació dels nous coneixements a la seva pràctica professional.
  
Requisits de  certificació   Per superar el curs s’han de complir els criteris següents:

* Participar de manera activa i adequada en les activitats d’aprenentatge (fòrums).

* Superar els tres qüestionaris d’avaluació (de 15 preguntes cadascun).

El formador és el responsable de validar les participacions tenint en compte els objectius de cada activitat i de comprovar si els qüestionaris han estat superats. És el mateix formador qui dóna el curs per superat o bé comunica al participant si necessita completar alguna activitat o tornar a fer un qüestionari.
  
Persones  destinatàries   Docents d’Educació Infantil, Primària i Secundària de totes les àrees que vulguin millorar el seu domini de català i busquin estratègies d’ensenyament-aprenentatge lingüístic eficaces per afavorir el model d’immersió lingüística.
  
E-mail   secretaria@prisma.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 28/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).